verybigimage
NyhederUdgivet Opdateret

Det kan du læse i Lunar Banks regnskab

Lunar Banks regnskab for 2020 er landet. Her er hovedpointerne.

I Lunar gør vi noget, som ingen har gjort før: Vi bygger en anden slags bank fra bunden, så du kan tage kontrollen og få mere ud af dine penge, når du bruger dem, sparer op, investerer eller skaber din egen forretning.

At give alle mulighed for at få en gratis konto og kort og bygge en solid forretning, er dog ikke en gratis omgang. Det kræver store investeringer at bygge en bank med både den infrastruktur, den sikkerhed og teknologi, som det kræver at give den bedste bankopevelse til alle vores brugere.

Tillid fra vores investorer

Det ved vi og det ved vores investorer - vi er sat i verden for at gøre en markant forskel.

Derfor har vi også fået stor tillid fra netop vores investorer, der med over 750 mio. kr. har givet os muligheden for netop at bygge en ny slags bank. Vores investorer er fx Chr. Augustinus Fabrikker og Seed Capital.

Vidste du: Lunar er en reguleret bank, og derfor er dine penge dækket af indskydergarantien op til beløb svarende til 100.000 euro.

Det nordiske bankmarked er et af de mest profitable i hele verden. Det betyder, at de traditionelle banker tjener mange penge på at gøre det, de har gjort i hundredevis af år. Når vi kommer ind som tech-selskab, der gerne vil ændre på status quo, kræver et både store investeringer i teknologi, nye medarbejdere og ikke mindst hårdt arbejde.

Det kan du læse i det regnskab fra Lunar Bank, der netop er blevet offentliggjort. Efter planen og som forventet, bruger vi mange penge på at bygge en ny bank. Derfor er årsresultatet for 2020 på -176 mio. kr.

Det er der særligt tre årsager til:

• Helt som forventet har vores investeringer i ny vækst ført til et negativt resultat. Vi har valgt at trykke på speederen i krisen, frem for at fjerne foden, og det kan vi se i vores kundevækst, hvor vi har rundet 300.000 brugere, og at vi har formået at lancere mange nye og meget efterspurgte produkter i 2020
  • Samtidig har vi naturligvis også mærket krisen og særligt restriktionerne har betydning på kortbrug på rejser. Det er ærgerligt, for vores brugere er vilde med at rejse, og vi har også mange fordele i Lunar Premium og Pro.
  • Det er ekstremt omkostningstungt at bygge en ny bank fra bunden, men vi har holdt fast i også at udrulle Lunar og de nye produkter i Norge og Sverige.

I 2020 åbnede vi vores nye bank lancerede 76 nye features og produkter. Blandt andet:

• Lunar Premium og Lunar Pro, så du kan styre dine penge på flere konti, slippe for gebyrer i udlandet, få en rejseforsikring og spare penge på at få overblik over dine abonnementer
  • Det nye Lunar Business, hvor iværksættere kan få en erhvervskonto hurtigt og billigt og vokse virksomheden med integrationer til regnskabsprogrammer og en masse automatiserede services
  • Apple Pay og Google Pay, så du faktisk helt slipper for et fysisk kort, fordi du kan få et virtuelt på mobilen
  • Fælleskonto, så du kan dele økonomi med op til 10 andre

Næste skridt

Vi fortsætter med at investere i at vokse og få flere nye kunder - både private og virksomheder. Det gør vi, fordi jo større vi bliver, jo bedre kan du bygge en økonomisk bæredygtig forretning.

Sådan tjener vi penge:

• Hver gang du bruger dit kort, så betaler den den butik eller forhandler du køber hos, et lille gebyr til kortudstederen. Det hedder et transaktionsgebyr. Der er derfor, vi gerne vil være mange, der bruger Lunar.
  • Vi har to produkter på abonnement, som samler det bedste både når det gælder hverdagsøkonomi og fordele på rejser: Lunar Premium og Lunar Pro. Når du opgraderer, så får vi en indtjening.
  • Vi er begyndt at rulle muligheder ud for, at du kan låne penge i din Lunar-app. Det kan være et almindeligt forbrugslån eller du kan vælge at splitte en regning i bidder eller udskyde den til senere. Når du gør det, betaler du et helt gennemsigtigt gebyr, og det tjener vi også penge på.
  • Lunar Business er bygget til iværksættere, og alle virksomheder, der får en Business-konto betaler en årlig pris for at have den. Det tjener vi også penge på.

Tak fordi du er med til at bygge en bank sammen med os.

I 2021 fortsætter vi med at udvikle nye muligheder til dig og dine penge.

Things change, banks should too.